onsdag 13. januar 2016

MAKT

Hva er makt?
Det finnes 3 definisjoner av makt

1. Makt kan defineres som evnen til å nå sine mål. mot andres meingner og vilje. Desto mer vi får dette til, så får vi mer makt. Dette kan og skje ved tvang og å begrense derses interesser. Man utdøver ikke makt over andre med samme intresser som seg selv.

2. evne til å innordne andre under sin vilje, uansett på hvilket grunnlag dette skjer på eller ved.
Man trenger ikke å bruke tvang men gi beløninger eller å overtale. I denne definisjonen av makt hander det mest om restultatet.

3. Makt til å påvirke i mellomenneskelige relasjoner, på både individ- og sammfunsnivå. Denne type makt snakker om påvirking.


OPPGAVER 


 1.2

Fysisk makt:Erna Solberg, Lærere, Kina, EU, Rejeringen. Medier, Obama, Putin

Materiell Makt: Mamma, Pappa, EU, Bloggere, PUTIN, Obama

Symbolsk makt: Mamma, Pappa, Lærere, Bloggere


2.1 

1. Sjønnhetsideal
-  Er når samfunnet har makt over hva som ser sjønnt eller fint ut

2. Bruk- og kastmentalitet
- Å ta å bruke noe i en kort tidsperiode også bli kvitt det.


 3. Fremmedfrykt
- Å være redd for noe nytt og ukjent.


 2.2.2

Historie:

Jeg slengte den nye baggen min på ryggen. Det baggen vennina mi sa var verd 600kr sist helg. 
Siden jeg begynte på videregåene har jeg vær så mye mer våken på ALT. Håret skulle være rett, klærene skulle vær enkle men ennå inn i moten. Jeg sier at jeg ikke har mistet hvem jeg er, jeg vil bare ikke skille meg ut, det er liksom ikke idelt nå.
I bagen har jeg de nye skoene mine, de kosta også 600kr, jeg kjøpte de faktisk fordi vennina mi ambefalte de for meg også. Jeg kjøpte ikke fordi jeg ble sagt til å gjøre det, jeg vil bare ikke se ut som en rar person fordi jeg ikke har de skona.
Så drar jeg med meg bagen til 600kr, med de svarte treingskona mine til  600kr til elexia for å trene. Hun veninna mi sa jeg burde begynne å trene mer, jeg gjør det ikke fordi jeg ble sagt jeg skulle begynne å trene, jeg vil bare ikke skille meg ut og se ut som en rar person eller noe. Jeg gjorde det fordi jeg ville passe inn. 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar