mandag 14. mars 2016

Litt mer

SUPER MARIO
1. Bakgrunn/historikk for mediefenomenet
 Super Mario eller Jumpman som han ble orginalt klalt for på 1981 spillet på arkade spillet Donkey Kong. Etter dette kom indroduksjonen av Mario og The Mushroom Kingdom laget av Shigeru Miyamoto for Nintendo. I 1985 kom spillet Super Mario bros, sammen med den nye spillkonsollen Nintendo Entertainment System som forandret spilleindustrien på den tiden. Ja det var så bra. På 1990, tallet kom Super Nintendo Entertainment Sytem ut sammen med spiller Super Mario World, som var sett på som en omvrinign fra Super Mario bros. Spillet var sett på som kreativt og stilen på spillet var forsjellig fra gamle spillet. Her ble vi også introdusert til den grønne dinosauren Yoshi, som i en lengere fram i tiden vill bli elsket av fansene. Videre ut midt 90-tallet kom andre favoritter som Super Mario Kart og Dr. Mario. På sent 90-tallet kom Nintendo ut med spille systemet Nintendo 64, som Shigeru følgte med med hiten Super Mario 64. Dette var det første Super Mario spillet som var i 3D! I 2006 slapp Nintendo ut New Super Mario bros til den lille bærbare konsollen Nintendo DS, videre ut årene så kom Nintendo ut med flere nye konsoller (Wii, Nintendo DS 3D, Wii U) og sammen med hver av disse kom en ny for forbedret verson av New Super Mario Bros ut. I 2007. kom ikke bare det beste Super Mario spillet ut, men spillet som Nintendo og Shigeru viste fram utvikilingen sin innenfor 3D spill på Wii, Super Mario Galaxy.

2. Innhold og fakta om mediefenomet (lav til middels måloppnåeles)
I spillet Super Mario 64, var det første gang Super Mario fikk en stemme. Super Mario reddet Gamecuben i tidlig 2000 med spillet Super Mario Sunshine. Super Mario Galaxy er sett på som en av de beste spilliene Nintendo slapp ut, og er det eneste spillet innenfor Super Mario serien som har en forfølger, Super Mario Galaxy 2

3. Positive og/eller negative sider ved mediefenomenet. (middel til høy måloppnåelse)
Det positive med Super Mario, at det er såklart enkelt å reklamere med. En god del til alle kjenner igjen Super Mario, både unge og eldere så de vil automatisk blir tiltrukket til dette. Heldigvis så er Nintendo ganske flinke med bruk av reklame og promosjon, med tanke av at det kan blir overbrukt, og folk kan bli leie av det. Nintendo var tidligere ett selskap som kun lagte kortspill, og det første de gjorde innenfor animasjon var tegneserier i sammarbeid med Walt Disney rundt tiden av andre verdens krig, så Super Mario og Nintendos debutt innenfor spill og animasjon var bra for økonomien både til Nintendo og Japan.

4. Hvilken innvirkning/innflytelse mediefenomenet har på  kulturen/samfunnet/grupper av mennesker.
 Super Mario er nå annerkjent som ansiktet til Japan og repesentant av god spillekultur. Mario var starten av den Japanske spilleverden, sammen med Final Fantasy spillene som skiller seg ut i både spilleverden og i Japansk kultur. Dette igjen godt intregret i Japansk kultur, og noe som alle gjennkjenner i Japansk kultur er deres kjærlighet for spill og teknologi.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar