onsdag 25. november 2015

REKLAMEANALYSE



I denne oppgaven skal vi analysere en reklame med hjelp av prosessmodellen og tekstmodellen
Dette er en reklame annonse sendt fra Sony, og der de reklamere en liten spillkonsoll. Du finner reklamen på nettet hvor alle kan se det, både unge og voksne og målgruppen er unge og voksne som spille på spillekontoller.

Beskrivelse:
Sånn bare på det denotative nivået så ser jeg på bilde en liten gutt, en mor, et kjøkken, en liten svart psp som gutten holder på med og en stol

Utreding:

Gutten ble skadet så han får såret sitt renset med sprit, fordi det gjør skikkelig vont å få såret sitt renset med sprit så spiller gutten på pspen sin og konsentrerer seg på pspen så han ikke konsentrerer seg på smerten når han får såret sitt renset. Kjøkkenet er hvitt som er litt motsatt til den svarte pspen. Gutten har et konsentrert blikk mot pspen mens moren ser på såret. Det er naturlig lys som kommer fra vinduet og inn mot kjøkkenet.



Tolkning:
Budskapet i denne reklamen er at hvis man konsentrer seg på noe annet når du har gjort noe så glemmer du det med en gang, og at hvis du blir avhengig av noe så kan de være farlig fordi du kan glemmer resten av verden.

Jeg har to tolkninger, den første er at når han ble skadet og at moren skal vaske såret med sprit (som gjør vondt) og at når han konsentrere seg på pspen så gjør det ikke så veldig vont noe mer! Eller at gutten har blitt så avhengig av pspen at han falt og skadet seg.


Vurdering:

Psp er kjekt å holde på med!
(se tolkning)

Konklusjon:
Så pspen kan være veldig avhengig fordi den er morsom å holde på med og at du kan enkelt ble avhengig av den til en størrelse at du ikke merker hva som skjer rundt deg og at foreldrene dine på passe på. Og at sprit er ekkelt å få såret renset med så at det er like greit at han er konsentrert på pspen.  Jeg tror målgruppen ble litt forvirret med meldingen først men så forsto di  det etter en stund med analysering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar